Manager e-commerce Feenstra.com

Feenstra optimaliseert haar e-commerce

Met meer dan 1.500 medewerkers beheert, verzorgt en onderhoudt Feenstra een sterke klantenbasis die bestaat uit meer dan 800.000 Nederlandse huishoudens. Vanuit 18 vestigingen vertrekken er dagelijks meer dan 800 monteurs naar klanten in evenzoveel bedrijfswagens.

In de rol van manager e-commerce bij Feenstra.com kreeg ik de opdracht om de online activiteiten van Feenstra toekomstbestendig te maken. Na een inventarisatie bleek de beste oplossing om de huidige stand alone website te vervangen door een centraal aangestuurd e-commerce platform, bestaande uit verschillende urls.

Om dit e-commerce platform te besturen is er tegelijk een online afdeling geformuleerd bestaande uit online specialisten met verschillende discipline. Naast het realiseren van het e-commerce platform en het samenstellen van de afdeling zijn de online activiteiten accountable gemaakt en hebben deze een strategische plek binnen de organisatie gekregen.

Binnen 1 jaar is het platform gerealiseerd, staat de online afdeling als een huis en verloopt de online marketing & sales ruim volgens plan. Binnen de staande organisatie zal dit  verder geoptimaliseerd & uitgebouwd gaan worden.

De gehele optimalisatie slag bestond onder andere uit:

Platform:

  • Nieuwe website feenstra.com
  • Nieuwe website cvketelvoordeel.nl
  • Nieuwe website eerstehulpbijstoringen.nl
  • Centrale product database
  • Online orderopvolg systeem

Media:

  • Optimalisatie SEA
  • Optimalisatie SEO
  • Activatie van Affiliate marketing
  • Activatie van retargeting display
  • Activatie van live chat

Inzet van optimalisatie tools:

  • Hotjar – heatmaps, clickmaps, funnel analyse & scrollmaps
  • Qualeroo – online enquetes t.g.v verhogen klantbeleving
  • Optimizely – A / B testen van paginas
  • Barilliance – abandoned cart retargeting (tot 25% additionele conversie)

Opgeleverd werk:

  • Formuleren van een online afdeling bestaande uit 6 FTE
  • Opstellen & implementeren online strategie
  • Performance inzichtelijk maken middels Google Analytics , Google Tag Manager en dashboards.
  • SEA optimalisatie: buro switch o.b.v pitch en nu middels eigen campagne specialist: +60%
  • SEO optimalisatie oude en huidige site: +15%
  • E-commerce een primaire en solide rol gegeven binnen de Feenstra marketing & verkoop strategie

Op korte termijn ben ik ad interim beschikbaar voor nieuwe online marketing & sales uitdagingen: 06 144 141 72