cross media marketing

Cross media marketing


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia

Definities

Monique de Haas: Bij crossmedia-communicatie nodigt het verhaal de gebruiker uit om een cross-over van het eerste medium naar het volgende te maken. Waarde wordt toegevoegd omdat het verhaal gelaagder wordt en meer niveaus krijgt en van eendimensionaal naar meerdimensionaal gaat op een manier die relevant is voor de gebruiker. Crossmedia vertegenwoordigt het perspectief van de gebruiker, terwijl mediaconvergentie eerder het technische perspectief van het samensmelten van diverse mediavormen beschrijft.

Henry Jenkins (MIT) definieert ‘transmedia’. Dit heeft veel overeenkomsten met het begrip crossmedia. Ook Jenkins beschrijft het krachtenveld tussen massamedia en de opkomst van grassroots media (gestuurd vanaf de gebruiker)in zijn boek “Convergence Culture”.

Indira Reynaert: “Er is sprake van crossmedia indien er een kruisbestuiving bestaat van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, print media, internet, games, mobiele devices en live evenementen, waarbij de verschillende media mediumspecifieke betekenissen communiceren welke deel uitmaken van een synergetisch geheel (storytelling).

Het iMMovator Cross Media Network definieert crossmedia als volgt: “De crossmediasector is de sector die producten en diensten levert op het gebied van beeld, geluid en data met gebruikmaking van radio, televisie, internet, mobiel, print en events in een cross-sectoraal verband.”

Meerwaarde

Doordat de gebruiker er zelf voor kiest om van het eerste naar het volgende onderdeel van het verhaal te gaan binnen hetzelfde dan wel een volgend medium, neemt de betrokkenheid bij de boodschap toe. Het aantal contactmomenten breidt zich uit en het verhaal kan op diverse niveaus tegelijk worden verteld. (Omschrijving van Monique de Haas.)

Multimediaal

Een veelgebruikte term binnen het verband van crossmedia is multimediaal, dat gezien kan worden als een eerdere fase in de ontwikkeling van de media. In de multimediasector worden beeld en geluid over meerdere platforms verzonden en bestaat er een nauwe samenwerking tussen de AV-, de IT- en de telecom-industrie.

Voorbeelden van crossmedia

Voorbeelden zijn kranten met extra artikelen of zelfs filmpjes op hun website, of televisieprogramma’s waarvoor men de krant of het internet nodig heeft om volledig ‘mee te kunnen doen’ (zoals het programma Sterrenbeurs, waarbij men in de krant de koersen van de sterren kon volgen). Een actueel project is W@=D@ (Wat is dat), een crossmediaal project dat TV combineert met theater, tijdschrift en het internet, en zo duiding koppelt aan ontspanning en educatie voor de jeugd. Andere voorbeelden zijn de Club van 100 (RVU), Big Brother en Idols. In het nieuwsdomein kan SKOEPS genoemd worden waar gebruikers nieuws aanleveren via de mobiele telefoon die (indien nieuwswaardig) terug te vinden zijn in andere mediakanalen.

Een praktijkvoorbeeld komt van studenten van de Saxion Hogeschool Enschede: Braq. Gebaseerd op de Nokia Game was deze pilot een ‘online based multimedia game’ die gebruik maakte van een website met video en Flash mini-games, SMS, voicemail en e-mail om te communiceren met spelers. Ook werd er gebruik gemaakt van in-game advertising in de mini-games en aanwijzingen in Marktplaats, abri’s en kranten.

Een ander praktijkvoorbeeld is Mjuks, het crossmediaplatform van de Noordelijke Hoge School Leeuwarden. Dit crossmediaplatform wordt door ongeveer veertig studenten beheerd.

0 Comments on Cross media marketing

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *