cross media marketing

Direct response marketing


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Direct_marketing

Geschiedenis van Direct Marketing

In 1872 kwam Montgomery Ward op het idee om zijn klanten een prijslijst toe te sturen van de meest benodigde producten voor boeren op het platteland. Dit vanwege afwezigheid van winkels in de buurt.

In 1886 werd de basis gelegd voor het postorderbedrijf Sears & Roebuck door Richard Warren Sears door op afstand horloges aan te bieden aan alle spoorwegbeambtes; hij leverde de goederen onder rembours.

In Nederland werd in 1937 de Nederlandse Boekenclub opgericht en in 1952 plaatst de heer G.H. Wehkamp zijn eerste direct response-advertentie in de omroepbladen.

De term direct marketing werd voor het eerst gebruikt in de jaren zeventig van de twintigste eeuw door Lester Wunderman, die direct marketing-technieken introduceerde bij merken als American Express en Columbia Records.

Middeleninzet bij direct marketing

Direct marketing gebruikt bijvoorbeeld (geadresseerde) post, telefoon (dit wordt ook wel telemarketing genoemd), fax. Ook worden elektronische media zoals TV, Radio, Teletext, Voice data systemen, sms en internet als middel gebruikt. Ook gedrukte media zoals huis-aan-huis bladen, coupons, advertenties en persoonlijke verkoop of enig ander instrument om een ‘dialoog’ aan te gaan met (potentiële) klanten, worden gebruikt. Daarom wordt direct marketing tegenwoordig ook wel dialogue marketing genoemd. Ook andere media waarbij gericht berichten verstuurd kunnen worden kunnen voor direct marketing gebruikt worden. Wanneer het gaat om e-mail, spreekt men ook wel van e-mailmarketing.

Het verschil met reguliere vormen van adverteren is dat direct marketing geen boodschappen in het publieke domein plaatst, zoals bijvoorbeeld door te adverteren op televisie of het plaatsen van buitenreclame. In plaats daarvan wordt de aanbieding direct aan de klant gedaan.

Kenmerkend is dat direct marketing een reactie van de klant zoekt. Hierdoor is het vaak eenvoudig om de effectiviteit van een campagne te bepalen, omdat eenvoudig gekeken kan worden hoe groot de respons op de campagne is.

Een van de belangrijkste aspecten aan Direct Marketing is de wens om op basis van individuele gegevens inzicht te krijgen in het gedrag en de preferenties van de klant, om daarmee vervolgens de klant zo goed mogelijk de kunnen bedienen. En zo in te spelen om de vragen van de klant en het kopen van een product zo makkelijk mogelijk te maken.

Er zitten wel een paar regels aanvast. De consument kan het als onprettig ervaren dat zijn naam, adres en allerlei persoonlijke gegevens over zijn koop- en betalingsgedrag bij aanbieders bekend zijn of worden doorverkocht om deze voor commerciële doeleinden te gebruiken. De Wet Persoonsregistratie heeft tot doel de persoonlijke levenssfeer van personen te beschermen. De wet geeft richtlijnen voor het maken van een bestand met persoonsgegevens. Belangrijke regels zijn: – degene van wie de gegevens voor het eerst worden opgenomen moet hiervan op de hoogte worden gebracht – de geregistreerde heeft recht op inzage – het verstrekken van gegevens aan derden mag slechts onderbepaalde voorwaarden. In het bijzonder: er moet expliciet om worden gevraagd en het gebruiksdoel mag niet oneigenlijk of onbetamelijk zijn.

Voordelen van Direct Marketing

Als mogelijke voordelen van de techniek direct marketing worden genoemd:

  • De mogelijkheid tot het bijhouden van klantgegevens
  • De mogelijkheid tot het opbouwen van een langdurige, structurele, duurzame relatie
  • Het uitschakelen van onderdelen van de waardeketen
  • Het is persoonlijk
  • Het is meetbaar
  • Er is de mogelijkheid om precies te testen wat klanten echt willen
  • De kosten en resultaten zijn voorspelbaar
  • Er is minder afhankelijkheid van media omdat DM meestal in eigen beheer wordt ontwikkeld

Ergernis van direct marketing

Doordat tegenwoordig ook ongewenste reclame per e-mail wordt verstuurd, wordt een deel van deze ‘direct e-mails’ als spam aangeduid.

Direct marketing, zoals alle andere reclame-activiteiten, wordt door consumenten soms als onprettig ervaren. In Nederland kan men tegenwoordig aangeven dat men niet gediend is van deze activiteiten zoals het ontvangen van post of het feit dat bedrijven je opbellen, via de website van Infofilter. Een groot aantal bedrijven is bij de stichting ‘Infofilter’ aangesloten, en garandeert dat zij vijf jaar lang geen reclame zullen versturen, wanneer iemand zich bij de stichting registreert. Niet bij de stichting aangesloten bedrijven vallen echter buiten deze regeling. Ongewenste reclame per fax versturen is in Nederland zelfs strafbaar. In België bestaat een vergelijkbaar initiatief onder de naam Robinsonlijst.

Externe link

  • DDMA, branchevereniging voor Direct Marketing bedrijven in Nederland
  • FEDMA, Europese branchevereniging voor Direct Marketing bedrijven
  • www.infofilter.nl, afmelden in Nederland

Thuiswinkel.org Dé branchevereniging voor bedrijven die producten en/of diensten verkopen aan consumenten via internet, catalogus, post, enzovoort

0 Comments on Direct response marketing

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *