Dus u wilt uw e-business activiteiten optimaliseren?
E-business wordt pas succesvol als alle schakels in het proces optimaal op elkaar zijn afgestemd; van ATL uiting tot aftersales, van IT systeem tot online media inkoop; iets wat bij veel bedrijven nog niet altijd het geval is. Dit in combinatie met onjuiste kennis, kunde en leveranciers resulteert meestal in tegenvallende resultaten met betrekking tot de e-business activiteiten. En dat is niet nodig.
Op heldere en pragmatische wijze ondersteun ik uw organisatie in het nastreven van de e-business doelstellingen. Direct aanpakken en tegelijk de strategie optuigen en uitvoeren.
Bovenstaande ervaring heb ik opgedaan bij organisaties die de e-commerce activiteiten naar een hoger niveau hebben gebracht. En bijna overal werd de gehele online waardeketen aangepakt als randvoorwaarde voor succes:
- Opnieuw organiseren van de online afdeling, onder andere samen met HR aantrekken van internet professionals. Vaak ook opnieuw positioneren van de online afdeling binnen het bedrijf
- Formuleren korte- en lange termijn doelstellingen op gebied van sales, service en marketing, gebruik makend van alle beschikbare kanalen en / of touchpoints
- Optimaliseren van de relatie met bestaande leveranciers en aantrekken van gespecialiseerde leveranciers die de organisatie daadwerkelijk verder brengen
- Verhogen van het inzicht in de online activiteiten waardoor er betere verwachtingen ontstaan en de potentie maximaal wordt gebruikt
- Opnieuw definiëren van de benodigde IT kennis en systemen ten goede van optimale klantervaring en conversie
- etc
Zodra de randvoorwaarden voor goede e-commerce zijn ingevuld (mensen, organisatie, online omgeving, doelstellingen, budget en leveranciers) kan begonnen worden met het realiseren van de gestelde doelstellingen:
Een stijgende stroom van online sales opbouwen
- Door optimale inzet van Search Engine Advertising (SEA)
- Door creëren van aangepaste / verkorte landingspagina’s en orderstraten
- Door opvolgen van leads en “abondonned baskets”
- Online en offline kansen benutten (denk aan retail; winkels versus online)
- etc
De service beleving verhogen middels betere zelfservice
- Ontsluiten van klantgegevens vanuit backend systemen
- Inzicht verschaffen aan klant mbt zijn status en / of gegevens
- Slimme interactiviteit inzetten waarmee klant zelf zijn zaken online kan regelen (ook sales through service)
- Een directe relatie leggen met de offline service activiteiten
- klant profielen opbouwen
- etc
Opstarten van e-marketing activiteiten
- Inzet van zogenaamde whitelabel shops ten goede van extra sales en het testen afwijkende proposities
- De inzet van online media op basis van Real Time Bidding (RTB)
- Creatie en inzet van actie websites ten goede van gerichte marketing acties
- De versterkende relatie van het online kanaal ten opzichte van andere kanalen uitnutten, vice versa
- ook hier: klant profielen opbouwen
- etc
Ik ben full time ad interim beschikbaar om u en uw organisatie te ondersteunen in het verder optimaliseren van de e-commerce activiteiten. In de rol van e-marketing specialist, meewerkend voorman of manager.
- Door mijn kennis en ervaring ben ik in staat om op efficiënte wijze de kansen en bedreigingen inzichtelijk te maken
- Door heldere en transparante communicatie in combinatie met een pragmatisch aanpak worden verwachtingen in de organisatie concreet
- Resultaat gericht en focus op “het doen” ; meer dan 10 jaar hands-on ervaring bij A-merk organisaties
Wilt u de volgende stap maken met uw e-business activiteiten, bekijk dan mijn linkedin profiel voor referenties en uitgebreid ervaringsoverzicht.
Of bel 06 144 141 72 om de mogelijkheden te bespreken.