Blog, retail marketing
Elsevier: improving e-marketing and increasing online sales
- From: Guido Postma e-commerce en e-marketing consultancy
- Client: Elsevier Amsterdam
- Period: May 2010 – Present (10 months)
- Main objective: improve online channels and increase online sales
- Results: more targets traffic by improving SEO, more online sales through optimizing customer journey
(See English project description below)
Verhogen rendement global e-marketing bij Elsevier Amsterdam
Elsevier verkoopt abonnementen op e-boeken en periodieke uitgaven via internet. Binnen de divisie Science & Technology worden de groepen Academic & Government bediend. Klanten zijn onder o.a. Oxford- en Harvard universiteiten. Vanuit een strategische behoefte om meer online transacties en online klantcontact te hebben ontstond de vraag naar een gedegen e-business aanpak waarmee zowel de e-commerce als de e-marketing verbeterd werden.
[box type=”info”]Primair heb ik mij bij Elsevier bezig gehouden met het optimaliseren van het eSelect platform – https://eselect.elsevier.com/e-book – waar bestaande klanten hun abonnementen kunnen beheren. Dit platform richt zich wereldwijd op een selecte groep van bibliothecarissen (inkopers) die content aankopen ten goede van hun klanten (onderzoekers, studenten). [/box]
Uitgevoerde werkzaamheden zijn onder andere:
• SEO optimaliseren website ( zoekmachine optimalisatie)
• Verhogen conversie middels doorvoeren quickwins op de customer journey
• Opzetten en uitvoeren e-mail campagnes
• Opzetten en uitvoeren online klantonderzoek
Het eSelect platform wordt in 2011 vervangen door een meer uitgebreid en meer geïntegreerd nieuw platform: yourelsevier – http://www.yourelsevier.com/AnG/ . Naast tactisch en operationeel advies ten goede van dit nieuwe platform heb ik een introductieplatform opgezet.
Dit introductie platform heeft als doel de nieuwe website intern en extern te promoten.
Uitgevoerde werkzaamheden zijn onder andere:
• Implementatie SEO geoptimaliseerde website en URL structuur
• Activeren analytics en bijbehorende rapportage
• Initiatie en briefing introductie website
• Project management introductie website
Onderdeel van de opdracht was het vinden van een fulltime e-marketeer die de werkzaamheden overneemt. Deze is gevonden waardoor de opdracht is beëindigd.
Wilt u weten hoe wij uw e-commerce activiteiten kunnen verbeteren? Neemt u svp contact met ons op
English text:
Elsevier: improving e-marketing and increasing online sales
Elsevier is selling prescriptions on their ebooks and journals using the internet. Within the division Science & Technology following target groups are being served: Academic & Government. Customers are Oxford- en Harvard Universities..
[box type=”info”] Elsevier wanted to improve online customer interaction and increase online sales. I did so by integrating a targeted SEO strategy and by optimizing the online sales funnels. There were some technical restrictions to deal with which made the project more challenging. [/box]
I was primary involved in optimizing the eSelect platform – https://eselect.elsevier.com/e-book – where existing customers manage their subscriptions. We delivered a strategic e-business program, consisting of integrated e-marketing and e-commerce. Projects delivered are:
• SEO optimization of the platform
• Increasing conversion in total customer journey
• E-mail sales campaigns
• Online customer surveys
• Launching introduction website in favour of eSelect replacement platform: http://www.yourelsevier.com/AnG/
• Strategic- and operational e-marketing consultancy
Do you want to know how we can improve your online activities? Please contact us
Tags: boeken internet, conversie, e-commerce, e-markeiting, elsevier, online verkoop, SEO, webshop