Alice internet – volledige e-commerce integratie


Alice internet e-marketing optimalisatie guido postma

Opdracht

Van maart 2008 tot april 2009 heb ik Alice Internet ondersteund als online marketeer a.i. Naast het opzetten van de online waardeketen is volledige e-marketing geactiveerd.

De merknaam Alice is een formule die staat voor goedkoop internet plus bellen. Alice is een merk van Telecom Italia en in meerdere landen actief. In Nederland wordt Alice commercieel geëxploiteerd door BBNED. Bij aanvang van de opdracht bestond Alice uit een klein team marketing en sales medewerkers die door de overkoepelende IT afdeling ondersteund werden.

De opdracht die ik kreeg was: “professionaliseer de e-commerce activiteiten en laat de afzet via het online kanaal stijgen”.

Vanaf de start heeft Alice 1 primair direct kanaal, te weten www.alice.nl. Daarnaast wordt Alice verkocht via indirecte kanalen als telecom retailers, e-tailers en special sales.

Verkoop van de producten dient voor een groot deel via het primaire kanaal plaats te vinden; daar ligt dan ook een grote uitdaging.

Door de snelle introductie van Alice op de Nederlandse markt is het gehele e-commerce mechaniek, waar onder de website, meegekomen vanuit Italië, Frankrijk en Duitsland.

Hierdoor was er een situatie ontstaan waardoor er geen maximaal rendement uit de website en aanverwante online uitingen & sales afspraken gehaald kon worden; doorlooptijd en beheerbaarheid van de website waren onacceptabel.

Een grondige nieuwe opzet van de gehele e-marketing en communicatie activiteiten werd noodzakelijk!

Mijn werkzaamheden voor Alice bestonden uit:

  • Optimaliseren bestelproces op www.alice.nl met als doel verhogen van de conversie
  • Optimaliseren use-abillity van de website met als doel verhogen van de conversie en de klanttevredenheid.
  • Opzetten en implementeren van e-mail marketing; reeds actief.
  • Opzetten en implementeren van alle soorten van leadgeneration.
  • Opzetten en optimaliseren affiliate marketing.
  • Opzetten en optimaliseren Search Engine Marketing; zowel search engine optimalisation als search engine advertising.
  • Opzetten en implementeren “direct contact” mogelijkheden, waaronder callmenow; reeds actief
  • Implementeren social media marketing plan
  • Opzetten en implementeren van productplus activiteiten
  • Implementeren en vertalen naar marketing- en sales activiteiten van geavanceerde statistieken programma’s

Werkwijze

  • Samen met de marketing en sales medewerkers is een roadmap opgesteld waarin de wensen en doelstellingen voor het aankomende jaar werden geformuleerd
  • Op basis van de gewenste functionaliteit is besloten de gehele website opnieuw technisch op te bouwen en te voorzien van een nieuw design
  • Gelijk met de opbouw van de nieuwe website werden de e-marketing activiteiten opgebouwd; e-mail marketing middels nieuwsbrieven, leadgeneration, affiliate marketing, zoekmachine optimalisatie (SEO) en adverteren op Google (SEA of paid search). Hierdoor ontstond een kritische onderstroom aan autonoom verkeer waardoor afzet gewaarborgd bleef en leermomenten ten goede van nieuwe website ontstonden.

Resultaten

  • Door de inzet van geïntegreerde e-marketing steeg het bereik in de doelgroep waardoor verkoop omhoog ging
  • De inzet van een flexibele e-mail marketing tool (van Blinker)  inclusief slimme database zorgde voor additionele omzet en up-sell van bestaande klanten naar een uitgebreider pakket
  • Na launch van de nieuwe website schoot de conversie omhoog; er werden meer netto orders gehaald uit de bruto online aanvragen
  • Door betere opbouw van de website werd deze beter door Google geïndexeerd waardoor er een hoger volume autonoom verkeer ontstond

[buzz] [retweet] [stumble] [digg]