Opdracht Eneco energie: Manager Online a.i.


Opdracht Eneco Retail

Start: maart 2012

Functie: manager online a.i. / lid MT

Per maart 2012 gestart als manager Online a.i. bij Eneco Energie. De initiële opdracht was het opstellen van een online strategie. Na enige analyse kwam het inzicht dat de focus moest komen te liggen op het opnieuw vormgeven en implementeren van de online activiteiten voor Eneco Retail. Naast het volledig optimaliseren van de online activiteiten zijn er enkele conversie verhogende onderdelen live gegaan zoals  een nieuwe MijnEneco, nieuwe loyaltyshop, ATL campagnes ten goede van Toon en Hollandse Wind en nieuwe orderstraten. Door de komst van de nieuwe cookiewet zijn er ingrijpende aanpassingen aan de website doorgevoerd.

Eneco Retail is de businessunit  binnen Eneco die zich richt op de doelgroepen consumenten en op MKB. Eneco onderscheidt zich als energiebedrijf in de markt door haar DDS strategie; Duurzaam, Decentraal & Samen. Vanuit deze strategie wil Eneco haar klanten helpen met het zelf duurzaam opwekken van energie.  Deze strategie wordt tastbaar met de introductie van Toon – de revolutionaire thermostaat – en Zon&Zeker; een totaalpakket waarmee de consument zelf energie opwekt middels zonnepanelen.

Het online kanaal speelt in deze strategie een zeer belangrijke rol. Niet alleen dient het kanaal als een service-, sales- en leadkanaal maar ook als middel om deze nieuwe producten tastbaar te maken. Zo kan men op eneco.nl ervaren hoe Toon in de praktijk werkt en – middels een daktest – een afspraak maken ten goede van installatie zonnepanelen.  Met MijnEneco krijgen klanten direct inzicht in hun energieverbruik. In de loyaltyshop kan men direct energiebesparende middelen kopen zoals ledlampen en standby killers.

Naast de aandacht voor vernieuwende producten is er een sterke focus op energieproducten. Online worden verschillende stroom- en gasproducten aangeboden die men direct kan bestellen. Onlien sales is gestegen door de optimalisatie van online media en introductie van webonly proposities en een white label shop. Het online media landschap is geconsolideerd en wordt eenduidig professioneel aangestuurd; hierdoor worden meer “clicks” tegen lagere kosten gerealiseerd.

In 2013 worden de online activiteiten geïntensiveerd. In aanloop naar deze ambities is er een online team samengesteld dat deze ambities waar kan maken. Dit team bestaat uit ongeveer 12 personen en bevat onder andere e-marketeers, webredactie, e-mail marketing en web analyse.

Gerealiseerd tot heden:
  • Opnieuw vormgeven van de rol van het online kanaal en optimaliseren van de afdeling Online
    • Duidelijke KPI sturing o.b.v multi channel jaarplan
    • Optimaliseren interne- & externe werkwijze
    • In nauwe samenwerking met Eneco IT & Services borgen van solide online platform
      • Verlagen bedrijfsrisico en professionaliseren online landschap
      • Implementeren van een geïntegreerde online media aanpak
        • Aantrekken van online media inkoper
        • Verhogen van online sales en leads tegen lagere kosten
        • Hollandse Wind online campagne boven target
        • Online projecten live:
          • Zonnepanelen simulator– uniek in Nederland!
          • MijnEneco – vernieuwd
          • Loyaltyshop – vernieuwd
          • Klantforum  – nieuw
          • Toon campagne omgeving + orderstraten
          • Zon&Zeker campagne omgeving + orderstraten
          • Hollandse Wind online campagne
          • Cookiewetgeving
          • Whitelabel shop: www.duurzameenergieactie.nl
          • Integratie Eneco installatie bedrijven
          • Integratie MKB online
          • Activatie Eneco mini tour
          • Volledige Google Analytics integratie

Bel 06 144 141 72 om de mogelijkheden voor uw bedrijf of organisatie te bespreken.