Werkwijze & aanpak
Een specialist in het implementeren en optimaliseren van de gehele digitale marketing strategie
Een effectieve werkwijze en aanpak
Opdrachten probeer ik zoveel mogelijk te vinden bij zo uiteen mogelijk lopende bedrijven; hierdoor verbreed ik mijn kennis en krijg ik de kans om in de keuken van nieuwe branches te kijken. Kennis die ik op doe pas ik weer toe in andere branches. De rode draad is altijd dat ik de nieuwe of bestaande e-commerce / digital marketing activiteiten optimaliseer, samen met het team & leveranciers. Klanttevredenheid stijgt, kosten gaan omlaag, opbrengsten gaan hoog. Dat is het idee.
Ik hanteer een pragmatische en doelgerichte aanpak waarbij ik op plezierig wijze samenwerken met team & stakeholders zeer belangrijk vindt. De rollen die ik tot heden heb vervuld omvatten altijd de optimalisatie van de gehele e-business of digitale marketing waardeketen: performance media & bureaus, finance, data & analyse, IT systemen, e-commerce platformen, HR, leveranciers, proces management, stakeholder management enzovoort. Het is een open deur, maar het succes wordt echt bepaald door alle- en door de zwakste schakel in de e-commerce waardeketen.
De klantreis moet gewoon 100% goed zijn; technisch, interactie design, relevantie, opbouw, etc
Op basis van kennis en ervaring worden digitale marketing strategieën geïmplementeerd en geëxecuteerd en worden de bijbehorende afdelingen en processen vormgeven zoals het IT landschap, een team van een (online) marketing professionals en het realiseren van targets op basis van sturingsinformatie. Ik overtuig zowel op directieniveau als in de operatie omdat ik weet dat een gedragen besluit veel effectiever is. Zodra het website en strategie in de basis goed staan begint het spel pas echt; continue optimaliseren op basis van klantdata en conversies door de gehele klantreis / funnel heen.
Tot heden wordt ik benaderd door bedrijven die niet tevreden zijn met de huidige e-commerce / digital marketing inspanningen. Naast een grondige analyse van de gehele waardeketen wordt er ook gekeken naar direct te behalen quick wins zodat er direct een positief effect en gevoel gecreëerd wordt rondom de bestaande activiteiten. Zodra helder is waar het bedrijf zich nu bevind EN waar het wil zijn wordt er een realistische middellange strategie geïmplementeerd. Vanaf dat moment ontstaat er progressie en worden resultaten meer tastbaar en bestuurbaar.
Wilt u in meer detail weten hoe ik dit voor uw bedrijf kan doen? Neemt u dan contact op.
Werkzaamheden uitgevoerd zijn onder andere:
-
Vormgeven en uitvoeren van integrale digitale marketing strategieën
- B2B, B2C, acquisitie, retentie
-
Selecteren van leveranciers & realisatie bouw e-commerce landschappen, webshops, websites, platforms
-
Selecteren van bureaus + executeren effectieve performance media strategieën
-
Executeren van retail / vestiging marketing in lijn en versterkend op de digital marketing activiteiten
- kledingwinkels, vestigingen, tankstations, telecomwinkels, retail
-
Migraties naar nieuwe e-commerce omgevingen (waarbij vaak een zware IT component)
-
Vormgeven van digitale transformaties inclusief bijbehorende teams
-
Opzetten van meetbare e-business waardeketens die fact based – met sturings informatie – continue geoptimaliseerd worden
-
Implementeren en activeren van marketing automation, inclusief e-mail marketing
-
Aansturen en begeleiden van SEA, SEO en social media specialisten en/of bureaus
-
Ondersteunen en implementeren van marketing communicatie activiteiten, inclusief merkpositionering.
Rollen vervuld zijn onder andere:
-
Olympia – manager marketing & online
-
Eneco – manager e-commerce
-
Total – digital marketing manager
-
Feenstra – manager e-commerce
-
KPN – webshop specialist, conversie specialist, webshop manager
-
Doniger fashion – digital marketing manager
-
GITP Medezeggenschap – marketing automation, e-commerce
-
Elsevier – e-business marketeer
Whats in the name…
Er zijn onderhand vele termen voor het het werk dat ik al jaren met veel plezier doe; digitale transformatie specialist, digital lead, e-commerce manager, e-business manager, product owner digital, product owner e-commerce, digital marketing lead, Chief Digital Information Officer, etc, etc.
Voor mij is marketing nog steeds “1 marketing”, aangevuld met online kanaalspecifieke eigenschappen. Marketing met een zware online component. Er bestaat geen marketing meer zonder e-business. Ik benader dan ook altijd de klanten, doelgroep, business en operatie vanuit een geïntegreerd marketing perspectief, online en offline. Waarbij de doelgroep en klanten altijd 1 sterk merk ervaren. En waarbij vestigingen en winkels (indien aanwezig) nog steeds een belangrijke rol spelen.